We wszystkich szkołach podstawowych Gminy Korfantów, czyli w Korfantowie,
Ścinawie Małej, Przechodzie i Włodarach realizowany jest projekt pn. „Rodem
Korfantowianin, a w przyszłości Europy obywatel”, finansowany ze środków
Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet
IX, Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.1.
Wyrównywanie szans edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty,
Poddziałanie 9.1.2. Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o
utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług
edukacyjnych.
W ramach projektu prowadzone są zajęcia w
następujących blokach:
BLOK
ARTYSTYCZNY „Sztuka niejedno ma imię”
1.
Warsztaty teatralne
2.
Warsztaty plastyczne
Uczniowie biorący udział w
warsztatach teatralnych rozwijają twórcze umiejętności, kreatywność
oraz zdolności estetyczne poprzez wyrażanie siebie teatralnymi środkami
artystycznymi. Grupy zostały doposażone w pomoce dydaktyczne niezbędne do
prowadzenia zajęć. Wszyscy uczestnicy wzięli również udział w wyjeździe do
Teatru Lalki i Aktora w Opolu.
Dzięki warsztatom plastycznym
dzieci nabywają umiejętności rozumienia znaczenia czynników estetycznych w
życiu codziennym, będą umiały czerpać przyjemność z odbioru dzieł sztuki.
Dla każdego z uczniów zostały zakupione pomoce dydaktyczne. Wiosną 2012 r.
przewiduje się dodatkowo wyjazd na warsztaty plastyczne do Ogniska
Plastycznego w Nysie.
ZAJĘCIA DYDAKTYCZNO-WYRÓWNAWCZE „W krainie liter i liczb”
1.
Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze z matematyki
2.
Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze z języka polskiego
Są
to zajęcia wzmacniające kompetencje matematyczne i humanistyczne wśród
uczniów z klas IV-VI szkoły podstawowej. Dla uczniów biorących udział w
zajęciach zostały zakupione m.in.: karty pracy, programy multimedialne i gry
dydaktyczne.
BLOK MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZY „Miłośnik przyrody” „Mały matematyk"
W ramach bloku uczniowie, poprzez praktyczne działanie, utrwalą umiejętność
obserwacji i opisu zjawisk przyrodniczych. Rozwijają myślenie matematyczne
oraz nabywają umiejętności posługiwania się wiedzą w praktyce. Działania
zostały wsparte zakupem pomocy dydaktycznych. W sekcji „Miłośnik przyrody”
odbędzie się również wycieczka do
kompleksu leśnego Kubice. Uczniowie będą mogli zwiedzić ciekawa
ścieżkę przyrodniczą oraz zapoznać się z praktycznymi aspektami pracy służb
leśnych.
BLOK SPORTOWY „Mały olimpijczyk”
Ma
za zadanie rozwijać sprawność fizyczną dzieci poprzez udział w zajęciach
usprawniających oraz grach zespołowych. Ten moduł integralnie związanych
jest z zadaniami wynikającymi z realizacji programu wychowawczego szkoły,
gdzie duży nacisk kładzie się na promowanie zdrowego stylu życia oraz
propagowanie aktywnych form spędzania wolnego czasu.
WSPARCIE PEDAGOGICZNO-PSYCHOLOGICZNE
Celem zajęć jest wspomaganie uczniów do aktywności edukacyjnej i sportowej.
Zajęcia mają pomóc uczniom we właściwym zaangażowaniu w naukę i budowaniu
prawidłowych relacji z otoczeniem. Podczas zajęć uczniowie uczą się jak
radzić sobie ze stresem i negatywnymi emocjami, poznają także sposoby
twórczego rozwiązywania problemów.
Przedstawiamy kilka zdjęć z zajęć organizowanych w ramach projektu:
|
Wyjazd do Teatru Lalki i Aktora w Opolu:
|
_small.JPG)
|
Warsztaty teatralne:
|
_small.JPG)
|
"Miłośnik przyrody":
|
_small.JPG)
|
Warsztaty plastyczne:
|

|
Sprawozdanie z realizacji zajęć „Mały matematyk dla uczniów klas I – III”
prowadzonych w ramach projektu nr1/POKL/9.1.2/62/2011
„Rodem Korfantowianin, a w przyszłości Europy obywatel”
Zadanie 3. Blok matematyczno – przyrodniczy „Mały matematyk” realizowany
w Zespole Szkół w Ścinawie Małej
Zajęcia zostały zaplanowane na
10 jednostek tematycznych, które obejmowały wiadomości i umiejętności
matematyczne dla klasy I i II ,
ponieważ w grupie znaleźli się uczniowie klasy I – 3 uczniów i klasy II – 9
uczniów. Były realizowane od 8 grudnia 2012 roku do 2 kwietnia 2012 roku.
Wszystkie spotkania odbyły się zgodnie z harmonogramem. Miały one na celu
rozwijanie kompetencji kluczowych w zakresie umiejętności matematycznych.
Kształtowanie wyobraźni, aktywności twórczej i zainteresowań matematycznych.
Rozwijanie matematycznego myślenia poprzez dokonywanie analizy i
rozwiązywanie zadań tekstowych. Wdrażanie do samodzielnej pracy.
Zajęcia prowadzone były głównie
metodami aktywizującymi. Największym zainteresowaniem
cieszyły się zajęcia prowadzone w
pracowni komputerowej, w czasie których dzieci poznały matematyczne gry
komputerowe. Również wiele emocji dostarczyły zajęcia poświęcone
rozwiązywaniu zadań nietypowych. Podsumowaniem wszystkich spotkań było
skonstruowanie przez dzieci pięciu matematycznych
gier planszowych.
Uczniowie chętnie uczestniczyli w zajęciach.
Oprac.: Julita Gąsior
_small.jpg)
_small.jpg)
|
Sprawozdanie z
projektu – warsztaty teatralne
Uczniowie klas IV-VI brali udział w projekcie „Rodem
Korfantowianin, a w przyszłości Europy obywatel”, był to blok artystyczny
„Sztuka niejedno ma imię”. Zajęcia prowadziła pani Józefa Frukacz. W ramach
projektu odbyło się 16 warsztatów teatralnych. Rozpoczęły się one 12 grudnia
2011 r. a zakończyły 22.03.2012 r. W warsztatach uczestniczyła
grupa dwunastu osób z klas IV –VI. W ramach tych zajęć uczniowie
poznali ogólną wiedzę o teatrze oraz różne formy teatralne tj. teatr
kukiełkowy, lalek, cieni, pantomima itp. Pracowali nad poprawną emisją i
artykulacją głosu. Doskonali również wymowę, ćwicząc oddech, artykulację,
dykcję i emisję głosem. Większość zajęć przeznaczyliśmy na próby i naukę
roli na pamięć do spektaklu „Księżniczka na ziarnku grochu”. Wykonywaliśmy
również dekorację, kostiumy i rekwizyty. Podczas tych prób uczniowie
rozwijali swoje uzdolnienia aktorskie, plastyczne, muzyczne i inne
predyspozycje. Doskonalili przede wszystkim pamięć mechaniczną i eliminowali
nieśmiałość, wzmacniając poczucie własnej wartości. Spektakl został
zaprezentowany w marcu 2012 roku uczniom klas I-III szkoły podstawowej oraz
przedszkolakom z miejscowego przedszkola. Aktorzy za swój występ otrzymali
gromkie brawa, które utwierdziły ich w przekonaniu, że czas na zajęciach
został efektywnie wykorzystany.
W czasie warsztatów prezentowaliśmy również scenki
pantomimiczne, które pozwalały uczniom wyrazić siebie za pomocą teatralnych
środków artystycznych. Uczestnicy spotkania doskonalili mimikę, ekspresję i
plastykę ciała.
Podczas zajęć uczniowie układali samodzielnie dialogi i
prezentowali je z wykorzystaniem pacynek, które cieszyły się wśród
uczestników dużym powodzeniem. Po występach analizowali postępowanie
bohaterów, kształcąc właściwą postawę etyczną. Warsztaty teatralne były dla
dzieci zabawą, ale równocześnie uczyły je poczucia odpowiedzialności i
dyscypliny, a także samodzielności, wytrwałości i rzetelnej pracy.
Wiele radości sprawił także uczestnikom wyjazd do Teatru
Lalek w Opolu. Uczniowie oglądali spektakl „Opowieść wigilijna”. Dla dzieci
było to niesamowite przeżycie: pełne magii, radości i szczególnego
wtajemniczenia. Warsztaty umożliwiły niektórym uczniom pierwsze spotkanie z
teatrem i aktorami. Uważam, że zajęcia były dla uczestników przyjemnością,
zabawą i ciekawym sposobem spędzania wolnego czasu.
|
_small.JPG)
|
Sprawozdanie z realizacji projektu „Rodem
Korfantowianin, a przyszłości Europy obywatel”
„Mały Matematyk” w klasach IV - VI
Projekt realizowany był na dziesięciu spotkaniach w
grupie dwunastoosobowej . Uczniowie na zajęciach zdobywali nową wiedzę i
wykorzystywali już zdobytą do praktycznych działań: obliczyli koszt pobytu
czteroosobowej rodziny w wybranym przez siebie z katalogu kurorcie,
zaprojektowali klomb w parku, narysowali po uprzednim zmierzeniu swoją klasę
w skali, a także zmagali się z zadaniami z Internetu i we wzajemnej
rywalizacji konkursowej.
Prowadzący zajęcia: Beata Zuba
|
_small.jpg)
|
Sprawozdanie z
realizacji zajęć dydaktyczno – wyrównawczych z matematyki
„W krainie liter i
liczb” prowadzonych w ramach projektu pn.
„Rodem
Korfantowianin, a w przyszłości Europy obywatel”
W zajęciach wyrównawczych uczestniczyli uczniowie klas IV i V. Zakres
nauczania obejmował
treści programowe na poziomie koniecznym i podstawowym. Celem zajęć było
wyrównanie braków edukacyjnych, ułatwienie dzieciom umiejętności liczenia
poprzez ćwiczenia koncentracji uwagi, rozwijanie spostrzegawczości,
rozwijanie umiejętności posługiwania się wiedzą matematyczną w życiu
codziennym, rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie, wyrabianie
systematyczności i samodzielności.
Oprac.: Teresa Michel
|
_small.JPG)
|
Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z matematyki
„W krainie liter i liczb”
Projekt realizowany był na 24 jednostkach lekcyjnych i uczestniczyło w
nich 12 uczniów klasy szóstej. Głównymi celami zajęć były:
-
rozwijanie umiejętności
wykonywania operacji rachunkowych (pisemnie i za pomocą kalkulatora),
-
ćwiczenie rachunku
pamięciowego;
-
rozwijanie umiejętności
korzystania z podręcznika i innych źródeł, czytania ze zrozumieniem i
analizowania treści zadań;
-
rozwijanie umiejętności
wykonywania obliczeń w różnych sytuacjach praktycznych.
Uczniowie chętnie uczestniczyli w zajęciach, byli na nich zaangażowani.
Efektem uczestnictwa jest utrwalenie umiejętności i wiadomości z matematyki
na poziomie szkoły podstawowej.
Oprac.: Ryszard Lorenc
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI BLOKU SPORTOWEGO ,,MAŁY OLIMPIJCZYK” W RAMACH
PROJEKTU PN. ,,RODEM KORFANTOWIANIN, A W PRZYSZŁOŚCI EUROPY OBYWATEL”.
Zajęcia ruchowe w ramach Bloku
Sportowego ,,Mały Olimpijczyk” były realizowane w okresie od 27.12.2011r. do
19.05.2012r. Objęci zostali nimi wszyscy uczniowie Szkoły Podstawowej w
Ścinawie Małej. Zostali oni podzieleni na 5 grup. Zajęcia przeznaczone były
na poprawę cech motorycznych uczniów i rozwijanie ich umiejętności
technicznych z zakresu gier zespołowych i lekkiej atletyki. Zrealizowano
kolejno: 3 h z unihokeja, 10 godzin z piłki koszykowej, 10 h z piłki
siatkowej, 10 godzin z piłki ręcznej, 8 h z piłki nożnej i 9 h z lekkiej
atletyki. Zajęcia realizowane były w szkolnej sali gimnastycznej, sali Domu
Kultury w Ścinawie Małej, a w okresie wiosennym na boisku szkolnym i w
terenie pofałdowanym najbliższej okolicy. Zajęcia cieszyły się dużym
zainteresowaniem uczniów i odbywały się przy niemal 100% frekwencji. Dobrze
służyły rozwojowi psychofizycznemu dzieci i wdrażały je do aktywnego
spędzania wolnego czasu. Dzięki udziałowi w projekcie szkoła wzbogaciła się
o kolejne pomoce dydaktyczne do wychowania fizycznego: pachołki i laski
gimnastyczne, zestawy do badmintona, kółka do gry w ringo, piłki koszykowe,
siatkowe, nożne i ręczne oraz bramki do gry w unihokeja.
Oprac.: Leopold Derkacz
_small.jpg)
|
Sprawozdanie z zajęć wsparcia pedagogiczno
- psychologicznego realizowanych w ramach projektu „Rodem Korfantowianin, a
w przyszłości Europy obywatel"
W roku szkolnym 2011/2012 nasza szkoła brała udział w projekcie „ Rodem
Korfantowianin, a w przyszłości Europy obywatel”.
Były to zajęcia z wsparcia
pedagogiczno – psychologicznego. W ramach projektu odbyły się 32 spotkania ,
które rozpoczęły się 13 grudnia 2011 roku, a zakończyły się 4 czerwca 2012
roku. W zajęciach brali udział wszyscy uczniowie szkoły podstawowej
podzieleni na siedem grup wiekowych. Odbywały się one metodami
warsztatowymi, opartymi na aktywności własnej uczestników. Aby współpraca z
uczniami przebiegała bez większych zakłóceń podczas pierwszego spotkania
zawarty został z nimi kontrakt, czyli umowa dotycząca zasad obowiązujących
podczas trwania warsztatów.
Ćwiczenia prowadzone podczas spotkań miały na celu doskonalenie umiejętności
rozpoznawania i nazywania emocji, rozwijanie umiejętności aktywnego
słuchania, komunikowania i prawidłowego odczytywania sygnałów niewerbalnych
oraz udzielania informacji zwrotnych, a także podejmowania właściwych
decyzji w " sytuacjach trudnych". Ponadto uczniowie uczyli się jak radzić
sobie ze stresem, który tak często pojawia się w naszym życiu. Każdy z
uczestników starał się bardzo sumiennie wykonywać przydzielone mu zadania,
tak aby jak najwięcej wynieść z zajęć. Dla wielu z uczniów taka forma
wsparcia okazała się strzałem w dziesiątkę. Dzięki niej potrafią już
spojrzeć w głąb siebie i wskazać swoje mocne strony, jak również wziąć
odpowiedzialność za własne decyzje.
Uczniowie chętnie korzystali z pomocy, które zostały zakupione do
przeprowadzenia zajęć. Wcielali się w rolę Patyczaka i jego przyjaciół za
pomocą „Pacynek – emocji”, a także próbowali rozwiązywać sytuacje
konfliktowe przedstawione na kartach pracy.
Oprac.: Ewa Sopel
|
_small.jpg)
_small.JPG) |
Sprawozdanie z realizacji
zajęć
dydaktyczno – wyrównawczych z języka polskiego „W krainie liter i liczb”
prowadzonych w ramach projektu pn.
„Rodem
Korfantowianin, a w przyszłości Europy obywatel”
finansowanym ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego
Kapitał Ludzki, Priorytet IX, Rozwój wykształcenia i kompetencji w
regionach, Działanie 9.1. Wyrównywanie szans edukacyjnych świadczonych w
systemie oświaty, Poddziałanie 9.1.2. Wyrównywanie szans edukacyjnych
uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w
jakości usług edukacyjnych.
Czas realizacji: 09.12.2011r – 23.04.2012r.
Prowadzący: mgr Agnieszka
Pieczara
Grupa: klasa VI
Zajęcia wyrównawcze były przeznaczone dla uczniów klasy VI szkoły
podstawowej, którzy z różnych powodów mają trudności w opanowaniu
podstawowych wiadomości i umiejętności z zakresu nauczania języka polskiego.
Obejmowały one
wymagania konieczne i podstawowe, co miało umożliwić osiągnięcie
skuteczności w uczeniu uczniów mniej zdolnych.
Podczas każdych zajęć uczniowie doskonalili umiejętność czytania ze
zrozumieniem oraz byli wdrażani
do
świadomego
korzystania z różnych
źródeł
informacji.
Zajęcia odbywały się raz w tygodniu, w poniedziałki po lekcjach,
uczestniczyli w nich chętni, świadomi swoich braków uczniowie. Praca
przebiegała systematycznie i planowo. Uczniowie pracowali w zeszytach do
zajęć oraz w kartach pracy przygotowywanych przez nauczyciela na każde
zajęcia. Podczas zajęć wykorzystywane były różnorodne pomoce naukowe (
tablice ortograficzne, słowniki: języka polskiego, wyrazów obcych,
ortograficzny, terminów literackich, poprawnej polszczyzny oraz poradniki
językowe, przygotowane przez nauczyciela i powielone dla każdego ucznia
karty z zestawami ćwiczeń ortograficznych i językowych, plansze z zakresu
teorii kultury, wybrane przez nauczyciela teksty kultury z opracowanymi
zestawami zadań otwartych i zamkniętych, ćwiczenia z serii Ortograffiti)
oraz metody i formy pracy - praca w grupach,
ćwiczenia
indywidualne, metody aktywizujące,
mapy myśli,
kinezjologia.
Uczniowie podczas zajęć pracowali chętnie, byli bardzo aktywni, z zapałem
wypełniali karty pracy. Lubili przygotowywać i odgrywać scenki dramowe.
Wszyscy pracowali na miarę swoich możliwości.
Oprac.: Agnieszka Pieczara
|
_small.JPG) |
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI ZAJĘĆ Z BLOKU
ARTYSTYCZNEGO „Sztuka niejedno ma imię”
projekt pn. „Rodem Korfantowianin, a
w przyszłości Europy obywatel”
W Zespole Szkół w Ścinawie Małej, w roku szkolnym 2011/2012 uczniowie kl.
IV- VI brali udział w projekcie „Rodem Korfantowianin, a w przyszłości
Europy obywatel”, był to blok artystyczny „Sztuka niejedno ma imię”. Program
zrealizowano zgodnie z opracowanym harmonogramem w okresie od 9
grudnia 2011 r. do 6 marca 2012 r. Zajęcia powadziła Violetta Piekarska.
Przeprowadzono łącznie 16 warsztatów, w których uczestniczyła grupa 12
uczniów z klas IV- VI. Zastosowane metody pracy i wykorzystane środki
dydaktyczne przyczyniły się do uatrakcyjnienia
zajęć i uzyskania zamierzonych efektów.
Celem zajęć było doskonalenie umiejętności manualnych uczniów- rysowania,
malowania, tworzenia motywów dekoracyjnych, pobudzenie ich wyobraźni
i poznanie różnych technik plastycznych a także umiejętne zastosowanie ich w
swoich pracach oraz opracowanie nawyku staranności podczas wykonywania prac
plastycznych.
Podczas warsztatów uczniowie poznali wiadomości dotyczące barw, perspektywy
i kompozycji,
zdobyli nowe umiejętności, poszerzyli wiedzę plastyczną, a przede wszystkim
poznali możliwość zastosowania tej wiedzy w praktyce.
Uczniowie nauczyli się też dokładności i wytrwałości, czego nagrodą
był końcowy efekt- wytwory pracy dzieci.
Prace plastyczne uczniów biorących udział w warsztatach były eksponowane na
gazetkach szkolnych i podczas Dnia Europejskiego w Korfantowie.
Przedstawiają różne tematy i techniki twórcze realizowane podczas trwania
warsztatów. Pokazane prace prezentują różne umiejętności i postępy jakie
uczestnicy poczynili w trakcie warsztatów.
Zajęcia zakończyły się
wyjazdem na warsztaty plastyczne do Ogniska Plastycznego w Nysie. Dzieci
uczestniczyły w zajęciach z rzeźby i malarstwa.
„Mali artyści” z wycieczki wrócili zadowoleni.
Uważam, że warsztaty plastyczne były dla uczestników ciekawą przygodą ze
sztuką, dały dzieciom wiele radości
a także zachęciły do dalszego rozwoju artystycznego.
Oprac. Violetta Piekarska
|
_small.JPG) |
SPRAWOZDANIE Z PROJEKTU DYDAKTYCZNO-WYRÓWNAWCZEGO Z JĘZYKA POLSKIEGO „W
KRAINIE LITER I LICZB”
Uczniowie klas IV-V brali udział w projekcie „Rodem Korfantowianin ,a w
przyszłości Europy obywatel. Były to zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z
języka polskiego „W krainie liter i liczb”. Zajęcia prowadziła Stanisława
Faron-Mroczko. W ramach projektu odbyły się 24 spotkania. Rozpoczęły się one
8 grudnia 2011 roku, a zakończyły 26 kwietnia 2012 roku.
W ramach tych zajęć uczniowie doskonalili czytanie ze zrozumieniem, bogacili
słownictwo, kształtowali sprawność komunikacyjną. Utrwalali zasady pisowni
oraz uzupełniali wiadomości dotyczące nauki o języku. W czasie zajęć
uczestnicy wdrażani byli do świadomego korzystania z różnych źródeł
informacji oraz wyrabiali w sobie nawyki samokształceniowe. Wszystkie
zajęcia miały za cel rozbudzić w uczniach wiarę w możliwość pokonywania
istniejących trudności i wzmocnić poczucie własnej wartości.
Podczas zajęć uczniowie korzystali z tablic ortograficznych, tekstów do
czytania, słowników, zeszytów terapeutycznych z serii Ortograffiti,
komputerowych i planszowych gier dydaktycznych. Uczniowie pracowali
indywidualnie i grupowo. Prezentowali scenki, „wchodzili” w rolę i wcielali
się w bohaterów. Wykonywali również ilustracje do przeczytanych tekstów,
opisywali obrazy. Analizowali postępowanie bohaterów i kształtowali swoją
właściwą postawę etyczną.
Udział w zajęciach dla uczestników był nie tylko nauką ale również zabawą,
co potwierdziła ewaluacja.
Oprac.: Stanisława Faron - Mroczko
|
_small.JPG) |